Kamis, 26 November 2015

Nail Kulat - Apakah Ia?

Nail Kulat - Apakah Ia?

Kulat kuku adalah hodoh, memalukan, sukar untuk dirawat dan boleh menyakitkan. Jadi apa yang ia dan bagaimana ia boleh dirawat?

Profesional perubatan merujuk kepadanya sebagai onychomycosis, onychomycosis dermatophytic, tinea unguium atau kurap kuku. Mana-mana terma mungkin tepat, bergantung kepada jenis kulat yang terlibat. Dalam bahasa yang mudah, ia adalah jangkitan.

Kulat Jangkitan Bantuan adalah disediakan

Kita bimbang luka atau scrapes akan dijangkiti, jadi kita melayan mereka dengan cermat dan menggunakan salap antibiotik. Sebahagian besar daripada kita, pada satu ketika dalam hidup kita, mempunyai telinga, sinus atau jangkitan pernafasan. Kita mungkin tidak suka mendengar diagnosis, tetapi kita tahu bahawa antibiotik preskripsi akan membuat kita berasa lebih baik dalam masa yang singkat.

Antibiotik kadang-kadang dianggap sebagai dadah tertanya-tanya. Tetapi, mereka hanya berkesan terhadap jangkitan yang disebabkan oleh bakteria. Ada yang hanya berkesan terhadap beberapa jenis bakteria. Tiada seorang pun daripada mereka adalah berkesan terhadap virus atau kulat.

Itulah salah satu perkara yang membuat jangkitan virus dan kulat begitu sukar untuk dirawat. Terdapat terlalu banyak virus yang berbeza untuk membangunkan ubat-ubatan anti-virus untuk mereka semua. Profesional penjagaan kesihatan yang paling bersetuju bahawa imunisasi, seperti pukulan selesema adalah pilihan terbaik.

Ubat-ubatan anti-kulat

Terdapat beberapa ubat-ubatan anti-kulat yang mungkin berkesan terhadap kulat kuku. Terdapat juga ubat-ubat herba dan botani yang boleh bekerja apabila disapu atau diambil secara lisan.

Tetapi, seperti virus dan bakteria, terdapat beberapa kulat yang berbeza. Jadi, ubat atau herba mesti berkesan terhadap orang yang terlibat dalam jangkitan. Kebanyakan jangkitan pada jari atau kuku kaki adalah disebabkan oleh kulat yang dipanggil Trichophyton rubrum, spesies kulat dalam keluarga dermatophyte itu. Tetapi, yis atau candida spesies juga boleh menjadi punca.

Empat Jenis-jenis Kulat

Terdapat empat jenis asas onychomycosis. Di bawah, anda akan dapat melihat penerangan ringkas setiap satu. Ini boleh membantu anda menentukan tindakan yang terbaik tindakan untuk mengambil.

1. distal onychomycosis subungual adalah jenis yang paling biasa kulat kuku. Ia adalah disebabkan oleh Trichophyton rubrum. Ia tepat boleh dipanggil unguium tinea atau kurap kuku, kerana ia disebabkan oleh kulat yang sama yang menyebabkan kurap atau tinea.

Ia juga boleh tepat disebut sebagai onychomycosis dermatophytic, kerana Trichophyton rubrum adalah sejenis dermatophyte. Ia dicirikan oleh perubahan warna (biasanya kuning dalam penampilan) dan penebalan satu atau lebih kuku kaki atau kuku.

2. onychomycosis cetek White mencakupi kira-kira 10% kes. Ia adalah disebabkan oleh kulat tidak spesifik dan mempunyai ciri-ciri pembentukan pulau putih pada kuku atau kuku kaki. Keadaan ini biasanya tidak tahan lama, tetapi harus dirawat dengan lakuer topikal atau gel.

3. Proximal subungual onychomycosis adalah jenis paling jarang kulat kuku. Ia juga disebabkan oleh dermatophytes, tetapi jangkitan bermula pada pangkal kuku (pada kulit luar) dan merebak ke luar, bertentangan dengan apa yang berlaku dalam kebanyakan kes.

4. Candidal onychomycosis, seperti namanya, adalah disebabkan oleh candida atau yis. Ia biasanya memberi kesan kepada kuku dan adalah lebih biasa dalam persekitaran tropika.

Jadi, jika anda mempunyai kulat kuku, anda mungkin mempunyai onychomycosis subungual distal. Rawatan yang berkesan boleh didapati untuk semua jenis kulat kuku.

Dan sekarang sila layari Bagaimana Merawat kuku Kulat laman web yang disenaraikan di bawah untuk maklumat yang terkini pada Bagaimana Merawat Kulat Nail.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar