Rabu, 25 November 2015

Cassia Siamea - senjata mujarab Menentang Kanser kolorektal

Cassia Siamea - senjata mujarab Menentang Kanser kolorektal

Kolon adalah sebahagian daripada saluran GI yang menyerap nutrien dalam makanan yang dimakan seperti vitamin, mineral, karbohidrat, lemak, protein, dan air. Kolon terdiri daripada 6 ft usus besar dan baki 6 ft terdiri daripada rektum di mana air dan nutrien larut diserap dan menukar cecair seperti bahan dihadamkan ke dalam najis pepejal.

Kanser yang terletak dalam tisu Colon dan rektum dikenali sebagai kanser kolorektal. Terdapat faktor-faktor risiko banyak yang boleh meningkatkan peluang mendapat kanser kolorektal. Kebanyakan kanser Colon berasal dari sel-sel yang merembeskan mukus atau cecair. Usia dan kesihatan faktor boleh meningkatkan risiko jika kanser kolorektal. Sejarah keluarga kanser, sejarah peribadi kanser pada organ-organ lain, sejarah polip di usus besar dan H.pylori boleh meningkatkan risiko untuk mendapat kanser kolorektal.

Gaya hidup moden dengan ketegangan dan pertandingan itu adalah mengambil tol dahsyat kepada kesihatan individu. Jadual sibuk bermakna kurang masa untuk memasak dan penggunaan lebih siap dan sampah makanan. Makanan ringan yang paling mengandungi banyak bahan kimia rasa meningkatkan, terutamanya Monosodium Glutamat. Makanan ringan tidak mengandungi sebarang fibers.All ini membawa kepada peningkatan radikal bebas yang telah didakwa sebagai punca utama kerosakan sel dan karsinoma. Kekurangan serat juga menyebabkan sembelit dan tabiat membuang air besar yang tidak wajar. Ini membawa kepada lagi peningkatan radikal bebas dan pelbagai jenis kanser kolon dan rektum.

Dengan peningkatan usia tahap racun dalam badan kita juga meningkat. Metabolisme rosak memaksa badan itu untuk mengambil jalan pintas dan peningkatan berbangkit dalam radikal bebas. Radikal bebas bergerak badan yang menyebabkan kerosakan sel dan meningkatkan arteriosclerosis. Radikal bebas juga campur tangan dalam proses replikasi DNA menyebabkan mutasi dan peningkatan risiko kanser. Radikal bebas telah didakwa kerana menyebabkan semua jenis kanser dan penyakit jantung. Kes kanser kolorektal semakin meningkat. Tabiat pemakanan yang tidak ditambah pula dengan kekurangan gentian telah membuat kolon dan kanser dubur kemungkinan yang berbeza.

Ubat-ubatan moden untuk kanser kecacatan akibat kesan sampingan yang teruk kadang-kadang membawa maut. Oleh itu terdapat keperluan untuk alternatif semulajadi dan herba. Cassia siamea telah dinilai untuk aktiviti anti-oksida yang kuat itu. Komponen dipisahkan dari ekstrak termasuk banyak polifenol yang mempamerkan aktiviti anti-oksida yang sangat kuat. Penilaian keputusan menunjukkan C. siamea bunga ekstrak dipamerkan sangat kuat tindakan anti-oksida dan membantu untuk mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas. Ia juga menghalang kerosakan oksidatif kepada hati. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk menubuhkan penggunaan yang selamat pada manusia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar